Stenen sjouwen in Nepal

Stenen sjouwen, zand scheppen

Mijn eerste werkweek zit er op. Het dorp waar mijn werkproject is heet Mate en ligt zuid/west van Kathmandu in een vallei. Een rit van ongeveer 6/7 uur, eerst 2 uur met de bus en daarna de rest met een open truck. Die truckrit is een belevenis op zich. Wij waren met z'n achten met onze bagage. Verder werd de truck volgestouwd met zakken meel, rijst, eieren, 4 geiten, een moeder met 2 kinderen, een vrouw met een oudere dochter en nog 4 mannen. Voorin zat, naast de chauffeur, ook nog een moeder met kind en een oude man. Het was erg krap en we konden alleen maar staan maar de tocht was prachten. We reden door de bergen, door kleine gehuchtjes, door rivierbeddingen en kregen een prachtig zicht op de sneeuwtoppen van de Himalaya. We werden bij aankomst in Mate verwelkomt door Maya, waar we te gast zijn in haar huis. Om ons te kunnen onderbrengen staat zij haar bed af en slaapt zelf beneden op de grond. Ze is enorm zorgzaam en lief en ze kookt als de beste. Om 08.00 zorgt ze voor het ontbijt en om half 10 gaan we aan het werk. Het schoolterrein ligt op 5 minuten lopen van het huis. Er staat een redelijk groot schoolgebouw voor de oudere kinderen. Dat is ongeveer 10 jaar geleden gebouwd. Voor de kleintjes staat er nu nog 1 gebouwtje, het andere gebouw is inmiddels al gesloopt. Onze klus is om de plek bouwklaar te maken, hetgeen betekent dat we vooral moeten graven. Een pittige klus vooral omdat er nagenoeg geen gereedschap is. We moeten het doen met een kreupele kruiwagen, 3 pikhouwelen die om de haverklap los laten van de steel, 2 spades en 2 schalen waar stenen en zand in geschept kunnen worden. Maar....er is ons toegezegd dat we volgende week nieuw gereedschap krijgen. Ben benieuwd! Om 15.00 stoppen we met werken en is er tijd voor een wandeling, wat lezen, kaarten, kletsen en, na het avondeten liggen we meestal om 21.00 in bed. Het is fijn om hier te zijn na 2 weken stof happen in Kathmandu . De lucht is hier zo schoon en fris en de natuur is prachtig. Ook hier een prachtig Himalaya uitzicht.

Rob en Anne-Mieke

Hoi Yvonne,
Wat indrukwekkend allemaal. Een gebeurtenis die heel positief overkomt. Dat is een wat anders als onze consumptiemaatschappij. Waar het overigens heel goed met ons gaat. Miek heeft je moeder uitgebreid aan de telefoon gehad en dat ging ook goed. Volgende week bellen we haar weer en dan spreken we af om haar een keer te treffen.
Veel liefs en succes met de bouw.

Nieske

Wauw wat een belevenissen en wat fijn dat je een inspirerende werkplek hebt!! Geniet van dat alles... dikke smok. ????

Helm@

Heerlijk Yvonne, om je verslag te lezen. Back to basic, terug naar af...Mooi dat je lieve mensen ontmoet én zoooo fijn dat je ze kunt en wilt helpen. Ik ben trots op je, kanjerrrrr! X

Rian van Geel

Wauwwww Yvonne wat een belevenis en wat fijn dat je deze mensen zo kunt helpen, moet heel veel genoegdoening geven denk ik.
Ik neem m'n petje af voor jou hoor, echt geweldig dat je zoiets doet.
Heel veel succes verder en geniet ervan, liefs Rian.

Leny

Wat een prestatie. Mooi om te lezen en fijn dat jij in zo,n prachtige omgeving vertoeft.

Hilde

Wat een avontuur Yvonne! Geweldig dat je dit kunt doen en dat het zowel voor de mensen daar als voor jou goed is! Geniet en veel succes! Liefs!

Marleen

Dit past bij jou, daar moest je zijn, tussen die mensen!
Wat een werk voor de boeg!
Liefs en werkse samen.
Marleen