Stenen sjouwen in Nepal

Een "zware" week

De afgelopen week was in meerdere opzichten redelijk "zwaar". Er moest flink gegraven worden, op sommige plaatsen tot 2 meter diep. Een pittige klus in de brandende zon, maar.....donderdagochtend waren we er mee klaar, een super voldaan gevoel. En als extraatje hadden we nu de middag vrij om lekker in het zonnetje te luieren en te lezen. Na mijn weekje Chitwan was het fijn om weer terug te zijn in Mate maar ik merk ook dat ik eerlijk gezegd wel verlang naar wat meer comfort en privacy . Het leven hier is wel heel erg basic, primitief. Al s' morgens vroeg is het hier een komen en gaan van mensen, vooral mannen, ( zonen en vrienden van de zonen van Maya, dorpsbewoners, andere familie) die al rochelend en spugend hun neus leeg blazen, roken, kaarten, wat rondhangen. Op het gemak in alle rust wakker worden is er hier echt niet bij! Er wordt ook binnen veel gerookt en er brand meestal een open vuur met veel rook. Mijn longen voelen rauw en ik hoest weer veel. Alles gebeurt hier op de grond, zitten, eten voorbereiden, koken, eten en daar tussendoor scharrelen de kippen, lopen de geiten in en uit en is er de hond die zijn vlooien krabt. Hmmmm, als ik dit zo terug lees klinkt dit wel erg negatief, maar zo is het niet bedoeld. Het is de manier waarop ze daar leven en voor hun is dat heel gewoon en dat vind ik helemaal prima. Maar voor ons, verwende westerlingen, is het toch wel vaak onhygiënisch en vies.

Donderdagavond kregen we te horen dat er vrijdag een staking zou zijn in Nepal en dat het openbaar vervoer compleet plat zou liggen. Geen truck dus en geen bus naar Kathmandu. Toen ik dat hoorde was ik er even echt helemaal klaar mee en ik was teleurgesteld en verdrietig. Ik had me zo verheugd op een schoon bed, een warme douche, wat anders te eten dan Dal Bhat....en nu zaten we hier vast! Ik ben mijn bed in gekropen, heb even gejankt en voor het eerst echt naar thuis verlangt.

Vrijdagochtend kwam dan toch nog goed nieuws. De staking was afgeblazen dus we konden in de middag toch naar Kathmandu vertrekken. Yes!!!! S'avonds in een super leuk restaurant met 5 meiden gegeten. Ik heb een over heerlijke geitenkaas salade genomen met in knoflook gebakken bruin brood en een (okay....rwee) glas witte wijn. Fanny, Lisa en ik hadden geen zin om om half 10 al terug te gaan naar The Greenhouse ( we moeten daar voor 22.00 binnen zijn) dus we zijn nog lekker wat blijven hangen en hebben daarna in een guesthouse geslapen voor 1650 ruppie, nog geen €5 pp!

Komende zondag is het de laatste dag van Holi, het festival van de kleur en het festival van de vriendschap. Het is het voorjaars feest en het wordt in Nepal ( en in India) heel uitbundig gevierd. Deze laatste dag ( met volle maan) is het hoogtepunt van het festival. Jongeren bestoken elkaar, en vooral ook toeristen, met gekleurd poeder en met ballonnen gevuld met gekleurd water. Om Holi mee te kunnen vieren gaan we pas maandag terug naar Mate, een lekker lang weekend dus om me op te laden voor mijn (korte) laatste werkweek.

Reacties

Reacties

Eveline

Lieve Yvonne,
Oh, wat je beachrijft is zó herkenbaar. Dat gespuug en gerochel. Ik begrijp dat het soms te veel van het goede wordt. Maar jullie hebben knap werk verricht.

Maria Jorna

Je maakt het wel heel anders en veel intensiever mee dan de gemiddelde toerist Yvon, ik snap goed dat het af en toe een beetje erg veel van het goede is. Gelukkig weer kunnen opladen met gezelligheid, goed eten en witte wijn! Respect voor je doorzettingsvermogen en dikke kus

Riank

Afschuwelijk hè, dat gerochel en gespuug! Let je wel op je gezondheid anders eindig je straks zoals je ook begonnen bent. Weer fantastisch beschreven! Kus.

Peter en Toos

Een dipje is niet verwonderlijk, zoveel indrukken, andere gewoontes, zwaar werk etc.! Gelukkig heb je toch weer even bij kunnen tanken. Ook de warmte heeft vast invloed gehad, maar wij kennen jou... je laat je zo maar niet klein krijgen. Sterkte Yvonne en pas goed op je zelf xxxx


Nieske

Ja, ik snap dat je nu iets anders wilt en het is je gegund, straks lekker naar een wellnesscentrum, heerlijk vooruitzicht! Liefs en sterkte met de laatste dagen werken...

Hilde

Heerlijk Yvonne, even alles schoon en fris en lekker eten met een wijntje!
Succes in je laatste werkweek! X

Petra

Hey kanjer, succes met de laatste werkweek. Dikke x

Maril

Hoi Yvonne, ik heb in een keer al je reisverhalen gelezen en ik ben echt onder de indruk. Wat een ervaring en super hoe je alles beleeft, contact maakt, je aanpast aan wat zich voordoet! Ik heb er respect voor en volgens mij beschik je straks over 2 levens. Een van voor en een van na Nepal. Heel veel liefs ????Maril

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active